"Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu, ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa. "Gal.2: 19- 20
"Me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa "Room. 6:5.

" Minä olen Kristuksen kanssa ristiinaulittu".Näin vakuuttaa apostoli osallisuuttaan Kristuksen kärsimykseen ja kuolemaan ja myös kaikkeen sen kuoleman voimaan ja siunaukseen. Ja niin todellisesti hän tarkoitti, mitä sanoi ja tiesi, että hän nyt varmasti oli kuollut, että hän lisää:" Ja minä elän, en enää minä ,vaan Kristus elää minussa."
Kuinka autuasta onkaan kokea tuollaista yhteyttä Herran Jeesuksen kanssa! Voin pitää hänen kuolemaansa omanani, aivan yhtä todellisena kuin hänen kuolemansa oli -- hänen täydellistä kuuliaisuuttaan Jumalaa kohtaan, hänen voittoaan synnistä myös ominani; ja käsitän, että sen kuoleman voima tekee päivittäin työtä jumallisella tarmokkuudella lihan kuolettamiseksi ja koko elämän uudistamiseksi täydelliseen yhdenmukaisuuteen Jeesuksen ylösnousemiselämän kanssa! Jeesuksessa, Ristiinnaulitussa pysyminen on salaisuus, joka aina kätkeytyy vanhan luonnon kuolemasta syntyvän uuden elämän kasvuun.
Yrittäkäämme ymmärtää tätä. Paljon sisältävä ilmaisu "yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa "selittää meille mitä pysyminen Ristiinnaulitussa tarkoittaa. Kun jalo-oksa yhdistetään sen puun runkoon, jossa se on kasvava, tiedämme, että se on kiinnitettävä siihen, sen täytyy pysyä siinä paikassa, mihin rungon haava on leikattu oksastamisen mahdollistamiseksi. Ei ole oksastusta ilman haavoittamista -- ilman vieraan oksan  vastaanottavan puun sisäelämän paljastamista ja avaamista. Vain tuollaisen haavoittamisen avulla voidaan päästä vahvemman rungon mehun, kasvun ja elämän yhteyteen. Juuri näin on asianlaita Jeesuksen ja syntisen suhteessa. Vain silloin, kun olemme yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, olemme sitä myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa, osallisia hänen elämästään ja voimastaan. Ristinkuolemassa Kristusta haavoitettiin ja hänen avatuissa haavoissan valmistettiin paikka, johon meidät voitiin oksastaa. Ja aivan kuten jalo-oksalle voitaisiin sanoa ja käytännössä sanotaankin, kun se kiinnitetään paikalleen:" Pysy nyt tämän sinua kantavan rungon haavassa", niin saa uskova sielu sanoman: " Pysy Jeesuksen haavoissa; siellä on yhteyden, elämän ja kasvun paikka. Siellä näet, kuinka hänen sydämensä avautui vastaanottamaan sinua; kuinka hänen ruumiinsa revittiin, että sinulle avautuisi tie tulla yhdeksi hänen kanssaan ja päästä käsiksi kaikkiin hänen jumalallisesta luonnostaan virtaaviin siunauksiin.
Olet myöskin huomannut kuinka jalo-oksa on revittävä irti siitä puusta, jossa se luonnostaan kasvoi ja leikattava sen paikan mukaiseksi, joka on sille valmistettu haavoitetussa rungossa. Niin on uskovaisenkin mukauduttava Kristuksen kuoleman mukaiseksi -- kärsittävä ristin kuolema hänen kanssaan. Haavoitettu runko ja haavoitettu jalo-oksa leikataan toisiinsa sopiviksi, toistensa kaltaisiksi. Kristuksen kärsimysten ja sinun kärsimystesi välillä on yhtäläisyys. Hänen kokemustensa täytyy tulla sinun kokemuksiksesi. Sen mielenlaadun, joka ilmeni hänen ristinvalinnassaan ja kantamisessaan, täytyy tulla sinun mielenlaaduksesi. Hänen tavallaan sinun on täydellisesti yhdyttävä pyhän Jumalan vanhurskaaseen tuomioon ja kiroukseen synnin yli. Hänen tavallaan sinun on suostuttava luovuttamaan synnin ja kirouksen kuormittama elämäsi kuolemaan ja sen kautta käytävä uuteen elämään. Hänen tavallaan sinä olet kokeva, että vain Getsemanen ja Golgatan uhrisi kautta käy polku ylösnousemuselämän iloon ja hedelmänkantamiseen. Mitä selvempi yhtäläisyys on haavoitetun rungon ja jalo-oksan välillä, mitä tarkemmin niiden haavat sopivat toisiinsa, sitä varmempi ja vaivattomampi ja sitä täydellisempi on yhteys ja kasvu.
Jeesuksessa, Ristiinnaulitussa minun on vain pysyttävä. Minun on opittava pitämään ristiä ei vain Jumalalle suoritettuna sovituksena, vaan myöskin voittona saatanasta -- ei vain vapautuksena syyllisyydestä, vaan myöskin synnin vallasta. Minun on katsottava ikiomana Vapahtajanani Ristilläriippujaa, joka uhrasi itsensä saattaakseen minut mitä läheisimpään yhteyteen kanssaan ja tehdäkseen minut osalliseksi niistä täysistä valtuuksista, jotka hän hankki kuollessaan synnille ja siitä uudesta voittoelämästä, johon risti on vain porttina.
Minun on luovutettava itseni hänelle kokonaisessa antautumisessa monin rukouksin ja hartain pyynnöin anoen pääsyä yhä läheisempään yhteyteen ja yhdenmukaisuuteen hänen kuolemansa kanssa ja sen Hengen kanssa, jossa hän tuon kuoleman kärsi.
Koettakaamme ymmärtää, miksi risti on yhteyden paikka. Ristillä Jumalan Poika astuu kaikkein täydellisimpään yhteyteen ihmisen kanssa-- kokemukseen, jossa hänestä tuli täydellinen ihmisen poika, kirouksen alla elävän ihmisrodun jäsen. Juuri kuolemassa Elämän Ruhtinas voittaa kuoleman vallan; vain kuolemassa hän voi saattaa minut osalliseksi tuosta voitosta. Elämä, jonka hän antaa, on kuolleista noussutta elämää; jokainen uusi kokemus tuon uuden elämän voimasta perustuu kuoleman osallisuuteen. Kuolema ja elämä ovat erottamattomat. Kaikki armo, jonka Jeesus Pelastaja antaa, tulee osaksemme vain tehdessämme matkaa yhdessä ristiinnaulitun Jeesuksen kanssa. Kristus tuli ja otti minun paikkani; minun täytyy asettautua hänen paikalleen ja pysyä siinä. Ja on vain yksi paikka, joka on sekä hänen että minun --ja se paikka on risti.Hän valitsi sen vapaasta tahdostaan, minä jouduin sinne synnin kirouksen vuoksi. Hän tuli sinne etsimään minua; vain siellä voin minä hänet löytää. Kun hän löysi minut sieltä, oli se kirouksen paikka. Sen hän koki, sillä" kirottu on jokainen ,joka on puuhun ripustettu." Hän teki siitä siunauksen paikan.Sen minä koin, koska Kristus on vapauttanut minut kirouksesta, kun tuli kiroukseksi meidän edestämme. Kun Kristus tulee minun paikalleni, hän pysyy siinä, mikä hän oli, Isän rakkaana Poikana; mutta minun ystävänäni hän on osallinen minun kirouksestani ja kuolee minun kuolemani. Kun minä olen hänen paikallaan, olen yhä luonnostani, mitä olinkin, kirottu ihminen, joka ansaitsee kuoleman: mutta hänen yhteydessään minä olen osallinen hänen siunauksestaan ja saan hänen elämänsä omakseni. Kun hän tuli ollakseen yhtä minun kanssani, ei hän voinut välttää ristiä, sillä kirous viittaa aina ristiin, joka on sen päätös ja hedelmä.Ja kun minä koetan olla yhtä hänen kanssaan, en minäkään voi välttää ristiä, koska missään muualla kuin ristillä ei ole elämää ja vapautusta saatavissa. Yhtä välttämättömästi kuin minun kiroukseni vei hänet ristille, jolla ainoastaan hän voi tulla täysin yhdeksi minun kanssani, vie hänen siunauksensa myös minut ristille, jolla ainoastaan minä voin tulla yhdeksi hänen kanssaan Hän otti minun ristini omakseen; minun täytyy ottaa hänen ristinsä omakseni; minun täytyy kuolla ristillä hänen kanssaan. Vain pysymällä syvällä Jeesuksessa, Ristiinnaulitussa joka päivä, saan maistaa hänen rakkautensa suloisuutta, hänen elämänsä voimaa, hänen pelastuksensa täydellisyyttä.
Rakas uskonystävä, tämä Kristuksen risti on syvä salaisuus. Pelkään, että monet kristityt tyytyvät ajattelemaan, että ristillä Kristus kuoli heidän syntiensä edestä, mutta he eivät tunne juuri mitään yhteyttä Ristiinnaulitun kanssa. He tuskin tietävät, että hän kutsuu heitä siihen. Tai he tyytyvät pitämään tavallisia elämän vastoinkäymisiä. joita maailman lapsilla on usein yhtä paljon kuin heilläkin, omana osanaan Kristuksen rististä. Heillä ei ole mitään käsitystä siitä,mitä on olla ristiinnaulittu Kristuksen kanssa ja että ristin kantaminen tarkoittaa Kristuksen kaltaisuutta niissä periaatteissa, jotka kannustavat häntä kuuliaisuuden tiellä. Ehdoton luopuminen kaikesta omasta tahdosta, täydellinen kieltäytyminen kaikista lihan himoista ja haluista, selvä ero maailmasta kaikkine ajattelu- ja toimintatapoineen, oman elämänsä kadottaminen ja vihaaminen, omasta itsestä ja sen eduista luopuminen toisten hyväksi -- tällainen on se mielenlaatu, joka on ottanut Kristuksen ristin ja joka sanoo: "Minä olen ristiinnaulittu Kristuksen kanssa; minä pysyn Kristuksessa, Ristiinnaulitussa".
Haluaisitko sinä todenteolla miellyttää Herraasi ja elää niin läheisessä yhteydessä hänen kanssaan, kuin missä hänen armonsa voisi pitää sinua? Rukoile, että hänen Henkensä johtaisi sinut tähän siunattuun totuuteen, tähän Herran pelkääväisilleen tarkoittamaan salaisuuteen. Tiedämme, miten Pietari tunsi ja tunnusti Kristuksen elävän Jumalan Pojaksi, kun risti oli vielä pahennus, Matt.16:16,17,21, 23. Usko, joka luottaa veren anteeksiantoon ja elämän uudistukseen, voi kasvaa täydelliseksi vain pysymällä ristin alla, ja elävässä yhteydessä ristiinnaulitun Kristuksen kanssa, pyrkii täydelliseen sopusointuun hänen kanssaan.
Oi Jeesus, ristiinnaulittu Vapahtaja, opeta meitä ei vain uskomaan sinuun, vaan myös pysymään sinussa ja ottamaan sinun ristisi, ei vain anteeksiannon perustaksi, vaan myös elämämme laiksi. Opeta meitä rakastamaan sitä, ei vain siksi, että sinä sen päällä kannoit meidän kirouksemme, vaan siksi, että ristillä ollessamme me pääsemme läheisimpään yhteyteen sinun kanssasi ja meidät ristiinnaulitaan sinun kanssasi. Ja opeta meille, että kun me kokonaan antaudumme sen Hengen valtaan, jossa sinä kannoit ristin, me pääsemme osallisiksi siitä voimasta ja siunauksesta, johon risti ainoastaan avaa pääsyn.
                                                  Andrew Murray


1670305.jpg